Back To Top

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
Chwała na wysokości...

Parafia Nawiedzenia NMP w Tarnawie

Przyjdź Panie Jezu

Regulamin cmentarza parafialnego 

Parafii Rzymskokatolickiej pw. Nawiedzenia NMP w Tarnawie 

Kościół zawsze uważał cmentarze, gdzie spoczywają ciała zmarłych, za miejsca święte. Prawo kanoniczne określa: „miejscami świętymi są te, które przez poświęcenie lub błogosławieństwo, dokonane wg przepisów ksiąg liturgicznych, przeznacza się do kultu Bożego lub na grzebanie wiernych” (por. kan. 1205 KPK). Dlatego pozostaje miejscem ciszy, modlitwy i zadumy. 

  1. Cmentarz parafialny w Tarnawie w rozumieniu prawa jest cmentarzem wyznaniowym i stanowi własność Parafii Rzymskokatolickiej pw. Nawiedzenia NMP w Tarnawie.
  2. Mimo, że cmentarz jest własnością Parafii, może być na nim pochowany każdy człowiek, z należnym dla niego szacunkiem i zgodnie z obrzędami powszechnie przyjętymi dla wyznania lub światopoglądu danej osoby.
  3. Administratorem cmentarza jest ksiądz proboszcz.
  4. Ksiądz proboszcz, do pochowania osób zmarłych, korzysta z usług pracownika firmy kamieniarskiej, mającej siedzibę na terenie parafii.
  5. Wszelkie formalności związane z funkcjonowaniem cmentarza oraz usługami pogrzebowymi dopełnia się w kancelarii parafialnej w Tarnawie.
  6. Cmentarz czynny jest w godzinach 00do 21.00, z wyjątkiem od 20 października do 10 listopada, do godz. 22:00. 
  7. Cmentarz jest monitorowany całą dobę.
  8. Osoby przebywające na cmentarzu zobowiązane są do zachowania ciszy, powagi i szacunku należnego zmarłym oraz dbania o porządek i czystość na odwiedzanych grobach i w ich otoczeniu. Dzieci do 16 roku życia powinny przebywać na cmentarzu wyłącznie pod opieką dorosłych.
  9. Na terenie cmentarza:
    1. należy zachować odpowiednią postawę moralną i etyczną dotyczącą języka, zachowania, stroju i wyglądu,
    2. zabrania się wjeżdżania wszelkimi pojazdami mechanicznymi, z wyjątkiem pojazdów inwalidzkich oraz pojazdów – do 3,5 ton - firmy kamieniarskiej, która posiada pisemne pozwolenie,
    3. zabrania się spaceru ze zwierzętami, z wyjątkiem osób niepełnosprawnych z psem asystującym.
    4. zabrania się przebywania poza godzinami otwarcia,
    5. zabrania się samowolnego ustawiania ławek, sadzenia drzew i krzewów, wykładania kostki lub płyt betonowych wokół grobu,
    6. zabrania się samowolnego wykonania prac budowlanych,
    7. zabrania się wykonywania jakichkolwiek prac w czasie ceremonii pogrzebowej,
    8. zabrania się spryskiwania trawy lub chwastów środkami chemicznymi.
  10. Dysponenci prawa do grobu oraz miejsc objętych rezerwacją na miejsca grzebalne winni dbać o należyty wygląd tych miejsc wraz z otoczeniem, utrzymaniem czystości, a także dbać o stan techniczny nagrobka.
  11. Za dzierżawę miejsca pod grób pobiera się opłatę, zgodnie z tabelą opłat raz na 20 lat lub w przypadku grobowca wieloosobowego raz na 50 lat (załącznik nr 1).
  12. Pobiera się również opłaty za korzystanie z cmentarza, tj. za pozwolenie na wjazd na teren cmentarza w celu wykonania: nagrobka (pomnika), grobu ziemnego, piwniczki, prac remontowych przy nagrobkach, itp. (załącznik nr 1).
  13. Wysokość opłat cmentarnych oraz opłat za korzystanie z cmentarza, z uwzględnieniem kosztów jego utrzymania, ustala proboszcz po konsultacjach z Radą Parafialną.
  14. Informacja o wysokości opłat jest dostępna w kancelarii parafialnej. 
  15. Dysponent wnosząc opłatę w kancelarii parafialnej każdorazowo otrzymuje odpowiednie potwierdzenie jej wniesienia.
  16. Opłaty cmentarne są przeznaczone w całości na utrzymanie cmentarza.
  17. Osoba przekazująca swoje dane osobowe Administratorowi cmentarza, wyraża jednocześnie zgodę na ich gromadzenie i przetwarzanie, wyłącznie w celu identyfikacji dysponenta grobu. Osobie, której dane dotyczą, na każde żądanie przysługuje prawo do ich wglądu i uaktualnienia.
  18. Parafia podaje osobie, której udostępniono miejsce pod grób, wymiary tego grobu, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówków zwłok i szczątków(Dz.U. 2008 Nr 48 poz. 284) (Załącznik nr 2) .
  19. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez firmy świadczące usługi pogrzebowe, kamieniarskie, budowlane. Wykonawcy tych firm ponoszą wyłączną odpowiedzialność za działania swoich pracowników realizujących czynności na terenie cmentarza.
  20. Wykonawcy, o których mowa wyżej, zobowiązani są przedstawić Parafii przed przystąpieniem do wykonywania tych usług odpowiedni wypis z rejestru w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
  21. Administrator cmentarza nie ponosi odpowiedzialności za szkody zaistniałe na cmentarzu będące następstwem czynników atmosferycznych, kradzieży lub innego działania osoby trzeciej.
  22. Administrator cmentarza nie ponosi odpowiedzialności za nagrobki oraz wszelkie przedmioty pozostawione na terenie cmentarza w tym również za przedmioty stanowiące dekorację grobów.
  23. Dysponentów zachęca się do indywidualnego ubezpieczenia nagrobków.
  24. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie: Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz.U. 1959 Nr 11 poz. 62 z późn. zm.).
  25. Powyższy regulamin obowiązuje z załącznikami:
    Cennik opłat cmentarnych przy parafii pw. Nawiedzenia NMP w Tarnawie – obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku.
  26. Szczegółowe wymagania, jakie muszą spełniać, groby i inne miejsca pochówków zwłok i szczątków na cmentarzu parafialnym przy parafii pw. Nawiedzenia NMP w Tarnawie.
  27. Regulamin wchodzi w życie z dniem 25 września 2022 r.

 

Podpisali: ks. Jan Warta, proboszcz 

Rada Parafialna:

 

Załącznik nr 1 

Cennik opłat cmentarnych przy parafii pw. Nawiedzenia NMP w Tarnawie – obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku. 

Opis grobu

Wymiary szer/dł.

Opłata na 20 lat

Rezerwacja pod grób ziemny pojedynczy

1,10 x 2,10 m

200 zł.

Rezerwacja pod grób ziemny podwójny

1,80 x 2,10 m

300 zł.

Rezerwacja miejsca pod grób murowany pojedynczy

1,10 x 2,20 m

300 zł.

Rezerwacja miejsca pod grób murowany podwójny

1,80 x 2,20 m

500 zł.

Ziemny pojedynczy

1,10 x 2,10 m

0 zł.

Ziemny podwójny

1,80 x 2,10 m

0 zł.

Ziemny pojedynczy z obwodem plastikowym

1,10 x 2,10 m

200 zł.

Ziemny podwójny z obwodem plastikowym

1,80 x 2,10 m

400 zł.

Dziecięcy

 

0 zł.

Murowany pojedynczy

1,10 x 2,20 m

400 zł.

Murowany podwójny

1,80 x 2,20 m

800 zł.

Miejsce na piwniczkę pojedynczą

1,10x2,20x1,70 m

1 000 zł.

Miejsce na piwniczkę podwójną

1,80x2,20x1,70 m

1 800 zł.

Grobowiec rodzinny wieloosobowy / na 50 lat

 

3 000 zł.

Wykupienie gotowej piwniczki

 

2 500 zł.

Wjazd pojazdem mechanicznym

każdorazowo

50 zł./1 miejsce

 

Załącznik nr 2 

Szczegółowe wymagania, jakie muszą spełniać, groby i inne miejsca pochówków zwłok i szczątków na cmentarzu parafialnym przy parafii pw. Nawiedzenia NMP w Tarnawie. 

  1. Ziemne:
  2. a) pojedyncze, o wymiarach na powierzchni grobu: szerokość 1,10 m, długość 2,10 m;
  3. b) podwójne, o wymiarach na powierzchni grobu: szerokość 1,80 m, długość 2,10 m;
  4. c) dla dzieci do lat 6, o wymiarach na powierzchni grobu: szerokość 0,60 m, długość 1,20 m;
  5. d) na urny, o wymiarach na powierzchni grobu: szerokość 0,50 m, długość 0,50 m.
  6. Murowane (grobowce):
  7. a) pojedynczy, o wymiarach na powierzchni grobu: szerokość 1,10 m, długość 2,20 m;
  8. b) podwójny, o wymiarach na powierzchni grobu: szerokość 1,80 m, długość 2,20 m;;
  9. c) na urny, o wymiarach na powierzchni grobu: szerokość 0,50 m, długość 0,50 m.
  10. Na cmentarzu parafialnym w Tarnawie nie przewiduje się miejsca na kolumbarium.
  11. Na cmentarzu istnieje możliwość rezerwacji miejsca pod groby ziemne i murowane.
  12. Usytuowanie grobu musi być zgodne z planem zagospodarowania cmentarza oraz z zachowaniem jego wymiarów.
  13. Miejsca grzebalne pod groby urządza się według możliwości i w miejscach wskazanych przez Administratora cmentarza.
  14. Na grobach można ustawiać nagrobki o wymiarach nie przekraczających granic powierzchni grobu.
  15. Zabrania się samowolnego przekształcania grobu ziemnego w grób murowany.
  16. Dysponent grobu uprawniony jest do podejmowania wszelkich decyzji, w porozumieniu z Administratorem cmentarza, dotyczących grobu, a w szczególności jego użycia do kolejnych pogrzebów, ekshumacji, utrzymania lub likwidacji.
  17. Administrator ma prawo odmówienia likwidacji grobu, jeżeli przemawiają za tym względy duszpasterskie lub społeczne. 

Wszelkie braki powyższego załącznika reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówków zwłok i szczątków (Dz.U. 2008 Nr 48 poz. 284).

Copyright © 2024 Gloria in ex caelsis Rights Reserved.